torsdag 7 juni 2012

Filmprojekt

Nu har tiden kommit till att det är hög tid att börja skriva på idéerna kring filmen. Det har tills nu varit så mycket med betyg och olika aktiviteter på jobbet. Jag har ju börjat processen lite med mina elever. Jag visste till en början inte vad jag skulle göra för film men efter ett tag så har en idé börjat forma sig i huvudet. Jag är klar över att det ska handla om matematik och det ska handla om problemlösning och gärna med muntliga resonemang. Nu efter att ha startat så inser jag att det även blir med skriftliga inslag. Jag har nu samlat på mig lite elevlösningar och uppgifter. Mitt lilla problem är att det mest varit år 9 som varit inblandade och de slutar ju snart hos oss så därför funderar jag nu på hur jag ska kunna få till filmen med en bra vinkling. Jag har även tänkt att få med inslag om hur mina kolleger och min rektor ser på detta med problemlösning inom matematiken.

Synopsis: Hur eleverna själva konstruerar och löser problem inom matematiken utifrån ett tema.

Upplägg: Mina år 9 elever fick uppgiften att komma på en idé till en film och de ville konstruera en herrgård/bondgård och se om det håller den tänkta och givna budgeten. De började med iver att rita på tavlan och en elev ritade ner detta på papper. Denna ritning formade sig mer och mer. De kom på en massa uppgifter med denna gården. Ett dilemma blev nu efter ett tag att terminen börjar ta slut och deras ork likaså med att slutföra denna uppgift.

Struktur:

  •  Börjar med att presentera filmen
  •  Rektor tänker till kring problemlösning, vad är viktigast som du ser det när det handlar om problemlösning?
  •  Själva uppgiften presenteras
  •  Herrgården presenteras
  •  Lärare tycker till om problemlösning, historik kring problem, hur arbetar man långsiktigt med problemlösning? hur får du elever att vara intresserade av problemlösning?
  •  Eva blir stressad över tiden som inte räcker till innan terminen är slut....
  •  Uppgifter på poolen
  •  Uppgifter på häcken
  •  Eva ännu mer stressad över tiden...
  •  Elever tycker till om problemlösning, hur löser/tänker man vid problemlösning?
  •  Eva funderar
  •  Eva inser att eleverna lärt sig något på detta och att denna gången hann vi inte hela vägen fram till att kolla om budgeten hölls men det kanske inte gör så mycket eftersom de ändå lärt si något....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar