IKT - matematik forskning

Idag 13 mars har vi nu haft träff i vår forskningsgrupp.
Vi har bestämt vårt paraply dvs vår inriktning i detta forskningsprojekt som kommer att pågå under två år.

Vi ska inrikta oss på olika lösningars kvaliteer. Det är viktigt att få eleverna att förstå varför den ena lösningen är bättre än den andra...

Nu ska vi börja fundera kring paraplyfrågan.... vi ska börja observera och tänka och reflektera och fundera över vad vi gör nu. Vi måste börja titta på vad vi gör nu innan vi kan börja förändra.


24 april
En tid har gått och tiden formligen rinner iväg... men det är väl alltid så på våren. Mycket helger avlöser varandra och tiden i skolan blir det inte så mycket av.
Under den tid som gått har vi haft ett möte i Mölndal vi mattelärare emellan i år 7-9. Vi var på Åbyskolan och diskuterade nya läroplanen och LPP:er m.m. Konstateras kan att det  finns mycket att lära med och av varandra och det var en givande eftermiddag med mycket diskussioner av olika slag. Vi har kommit olika långt i arbetet med den nya läroplanen på de olika enheterna och naturligt är väl det.
Jag har även hunnit med att vara iväg på en studieresa med Mölndals stad till Berlin och Krakow och följa i spåren av andra världskriget. Det var en intressant resa ur flera synvinklar. Dels det historiska inslaget men framförallt, när det gäller denna blogg, tankarna och idéerna kring redovisningen som följer som obligatoriskt inslag  på en sådan resa med elever.
Jag hade fått möjligheten att låna en ipad2 från kommunen och detta gjorde att eleverna kunde filma och fotografera det de fick se och höra. Jag hade även med mig ett par kameror som fångade upp ljud på ett bra sätt så att eleverna kunde spela in vad guiderna sa. Denna ipad och även den lilla dator jag hade med mig öppnade även upp möjligheten för eleverna att redan under resan börja dokumentera och bearbeta det de var med om. Det var ganska många timmar i buss och då kunde de sitta och jobba tillsammans i bussen. Paddan har ju andra möjligheter än vad en dator har. Paddan har andra appar som man kan ladda ner och eftersom jag läser kursen pedagogisk dokumentation med it stöd samtidigt nu så har jag en padda för egen del och jag synkade därför denna lånepadda med mitt konto till den andra. På detta sätt kunde jag lägga in alla de appar jag redan hade köpt på även denna padda. Detta öppnade upp möjligheter för mina elever att leka och kolla på möjligheterna. Intressant med alla de nya tankar och saker som plötsligt går att göra. Eleverna håller som bäst på med sin redovisning nu och det ska bli intressant att se vad det kommer att leda till. Det jag märker av dessa elevernas arbete just nu är att de är nyfikna och intresserade av nya appar och den nya tekniken med paddan. Överlag märker vi i skolan att elevena är väldigt intresserade av att jobba om det gäller att de får jobba med datorer. Allt går genast mycket lättare då. Det har vi märkt med projektet skapande skola, då eleverna har jobbat med filmproduktion. Jag har även märkt det då jag låtit två klasser testa att spela Chefrens pyramid, ett mattespel från Alega. Detta har de spelat i helklass. Spelet har varit på en dator och en elev har skött inskrivandet i spelet medan de andra i klassen ivrigt svarat. Detta märkte jag var något som grep eleverna med intresse. Jag pratade med min chef, rektor som gick med på att vi köpte en licens till skolan. Jag håller därför på att just nu lägga in detta spel på elevernas 1 till 1 datorer. Möjligheten har öppnat upp sig nu i och med att vi kan installera program på dessa datorerna. De är öppna. Eleverna som fått in det är väldigt exalterade över detta.

Jag nämnde ju tidigare att jag även läser en kurs med pedagogisk dokumentation med IT stöd i Umeå Universitets regi ihop med Mölndals stad och där hade vi en uppgift att göra ett radioprogram i GarageBand på paddan. Detta tyckte mina elever var mycket spännande. Det jag lärde mig på detta program var att det är oerhört segt att göra något i helklass. Jag insåg också att i en klass har man alltid några elever som inte är lika mycket med på nya saker som en del andra. Skolan är fortfarande ganska traditionell och vi får elever från olika skolor i kommunen och de har olika bakgrund med sig i bagaget. En del tycker att matte ska vara att räkna i boken på vanligt sätt och de känner sig trygga när de får göra detta och vill göra så. Dessa elever kan vi i de äldre åren inte helt plötsligt förändra över en natt. Vi måste respektera att de har sina önskemål. Det gäller att skynda långsamt och förändra lite i taget.
Min lärdom så här långt är att introducera en sak med ett par elever i taget. Först väljer man elever som är öppna för nya saker. Då ser förhoppningsvis de som är lite försiktiga av sig hur det går till och hur det fungerar. En reflektion är ju i detta sammanhang att så är det väl med alla människor i olika sammanhang att de är olika intresserade att börja med nya saker.

Den senaste tiden har jag börjat att tala om för eleverna vilka uppgifter de ska göra om de har bra koll på innehållet som vi just nu jobbar med. Detta för att det ofta är fler uppgifter i boken än vad medeleleven behöver göra. I år har jag en årskurs 7:a som är väldigt duktig och då känner jag att med 7:ans kurs som mycket är repetition av mellanstadiet så behöver de inte traggla alla uppgifter. Detta har fallit väl ut. De verkar tycka att det är bra. De hinner nu göra de svårare uppgifterna och på så vis kommer de in på den lite svårare problemlösningen. Detta gör också att jag med denna klass kan diskutera att lösningar har olika kvalité. De inser mer och mer att det ofta finns olika sätt att lösa ett problem. Då kan man med dem diskutera varför en viss lösning är bättre än en annan. Jag märker även med min 9:a att de börjar få in tänket om bättre och sämre lösning men de bedöms ju med den gamla betygsskalan där det inte var lika tydligt.
När eleverna lämnar in sina läxor varje vecka så ser jag också hur de motiverar sina lösningar och hur de argumenterar för sina val av metod.

Då jag jobbar mycket med IT och även är IT ansvarig på min enhet så var jag iväg på ett möte som utvecklingsenheten anordnade för oss IT personer och där fick vi dela med oss av det vi kunde. Tanken var att alla skulle visa något som de tyckte var bra och som de ville visa för oss andra. Där fick jag även tips om en hel del appar som används i de lägre åldrarna men som med lite anpassning även skulle gå att använda i de senare årskurserna.

Det jag har börjat fundera över nu den senaste tiden är hur jag kan låta mina 7:or göra en film på matematiktemat. Jag funderar på hur jag ska lägga upp det och vad den ska handla om men jag lockas av att inrikta den mot problemlösning och kanske till och med begränsa mig till bråk och procent. Det kan även bli så att jag öppnar upp för att det kan handla om vad som helst inom matematisk problemlösning.
En annan sak som jag vill testa är att låta eleverna testa att göra en matematikbok i den app som finns till paddan. Det var ett tips jag fick från förskolan och lågstadiet som låter sina elever/barn göra sagor med denna appen men jag tänkte att det borde gå att anpassa så att de kan göra sagor/berättelser med matematikinnehåll. Detta känns väldigt spännande. Min tanke är sedan att de ska skicka över sina böcker antingen till en annan skola med jämngamla elever eller kan man tänka sig att man skickar över det via mail till mellanstadiet. De som sedan får uppgifterna löser dem och skickar tillbaka lösningar till de som gjort uppgifterna som då får bedöma lösningarna som de får in och betygssätta dem efter kriterierna. Detta bör i framtiden fungera med år 6 eftersom de nu i fortsättningen ska få betyg. Detta skulle vara kul att prova. Jag testade själv med min padda och det jag direkt såg var att om man lägger in foton så blir böckerna stora att skicka via mail. Kanske bättre att de ritar bilderna själva, vilket också fungerar i appen.