torsdag 17 november 2011

Nya intryck

Huvudet snurrar av tankar och idéer. Det är så mycket man vill prova och man vill göra allt NU.
Det ska bli otroligt spännande när våra elever nu snart får sina nya datorer. Detta blir startskottet för mig och min nya tid som lärare.
Jag har redan beslutat för mig själv att jag ska köra mattespel med dem varje vecka eller kanske t.o.m varje lektion. Jag tycker mig redan sett att eleverna blir såååå engagerade när det kommer fram en dator. Hur kommer det sig egentligen? Vad är det som gör att det blir så mycket roligare bara det finns en dator i rummet?

Igår onsdag hade vi även en genomgång av en kollega på konferensen som pratade om att det är ett nytt sätt att tänka och undervisa och att man inte bara kan byta papper och penna mot en dator utan nu är det en ny tid... Det gäller alltså att förnya tänket.

Lite förändringar känner jag redan att jag gjort i ett traditionellt ämne som matte... Jag rättade proven de haft i matte utan att sätta poäng. Jag rättade och kollade vilka kvalitéer de uppvisade. Detta gav mig bättre fingervisning om vad de kan och vilken nivå de ligger på. En sak jag la märke till var att det tog längre tid att rätta och dokumentationen, att skriva ner i mina anteckningar vad de kunde och inte kunde tog betydligt längre tid..... Men men ...

Det är nog så att den förändring som nya läroplanen talar om och påvisar den kräver ett annat tänk och det gäller att denna förändring måste få ta tid för jag är övertygad om att detta är rätt väg....
Vi var även på en föreläsning i Möllan och lyssnade på en kille som också talade om att man inte borde sätta så mycket poäng på prov för det säger oftast inte så mycket om kunskaperna egentligen....

.....Så det gäller väl att stå på sig och hävda om och om igen att denna förändring måste få ta tid.

.......som min kollega så klokt sa "inget sker av sig självt", och vi pedagoger vill samarbeta och jobba ämnesövergripande men då måste vi få tid för att planera dessa arbeten...

Detta är lite om mina funderingar just nu men det pågår mycket i mitt stackars huvud....så återkommer en annan dag.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar