måndag 13 augusti 2012

Att arbeta med portfolio

Efter att ha läst boken om portfolio kan jag inte annat än slås av delvis vilken felaktig tanke jag hade av detta begrepp om man ska se till vad Ellmin och Ellmin skriver i sin bok Att arbeta med portfolio. Jag har tidigare trott att portfolio enbart är något man pysslar med i förskolan och möjligen i de lägre åren.

Redan tidigt i boken blev jag övertygad om att detta med portfolio är viktigt att använda sig av även i de senare åren och det kanske är som författarna säger att det är extra viktigt med de äldre eleverna för det är ofta dem som skolan misslyckas med att nå.

Ordet portfolio kommer från engelskan och betyder "något att bära blad i"

Portfolio kan ses både som en lärstrategi och en utvärderingsstrategi skriver Ellmin och Ellmin. Detta tycker jag är viktigt att tänka på samt att poängtera för eleverna att allt kan man kanske inte spara utan det gäller att tänka till kring det man sparar. När man gör detta urvalet är det vad jag förstått viktigt att tänka till kring vilka positiva sidor hos mig dokumenteras i detta arbete. Hur kan detta arbetet göra att man visar en positiv sida av sig själv. Det jag tänkte på var att portfolio kan ses som en mapp med arbetsprover inför ett nytt arbete eller en ny utbildning.
Det är också viktigt att tänka på att urvalet i portfolion ska spegla elevens utveckling. Det är viktigt att eleven tänker till kring hur hen har utvecklats under tidens gång? Vad har man blivit bättre på och vad har jag åstadkommit utifrån ett utvecklingsperspektiv?
Läraren har en viktig roll i att lära eleverna att själva reflektera och att göra denna självreflektion. Redan direkt faschinerades  jag över vilket bra verktyg detta kan vara. I den nya läroplanen trycks det på att eleverna själva ska tänka till vad de lärt och vad nästa steg är. Det är viktigt att läraren trycker på att eleven inte ska jämföra de andra utan bara jämföra med sig själv och värdera detta utifrån målen i styrdokumenten.

Jag kände att jag fick många idéer när jag läste denna boken kring hur jag skulle kunna använda detta i min verksamhet. Vi jobbar hos oss med Fronter som lärplattform och nu börjar kollegerna att ta till sig olika finesser i detta hjälpmedel allt mer. Fler och fler börjar ta till sig funktionen med inlämningsmappar och jag känner att detta skulle kunna fungera som en typ av portfolio. Eleven lämnar in sitt arbete i mappen när hen är färdig med det. Detta arbete ligger sedan kvar så att man efter bedömning kan plocka fram det hemma inför ett utvecklingssamtal så att föräldrarna kan kolla det i förväg och på så vis vara bättre insatt i vad sitt barn har gjort och presterat. Dessa arbeten ligger även kvar i slutet av terminen när läraren ska sammanfatta vad eleven presterat och sätta betyg så långt i utvecklingen. Det finns möjligheter för båda att skriva kommentarer i dessa mappar.

Författarna till boken trycker på att det nya i portfolio tänket är att eleven själv ska reflektera över vad man lärt sig och vad man tänkte. Vad tyckte man var svårt och vilka problem hade man med uppgifterna?


I inledningen kan man läsa att de har byggt boken på de fyra didaktiska frågorna:
* Vad är portfolio?
* Varför arbeta med portfolio?
* För vem är portfolio bra?
* Hur kan arbetet med portfolio gå till?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar